Hur du lagar en trasig ögonskugga

Alla har vi varit där… och i det här fallet var det jag förra veckan med en helt ny palette dessutom! Tappade den i golvet nästan direkt när jag packade upp den. Som tur är så går det faktiskt alldeles utmärkt att laga! Här kommer jag förklara och visa hur man gör även om man inte har några speciella verktyg till hands!

Du kan se videon på min Instagram, skonhets.arkivet med

1. Du behöver inte några speciella verktyg egentligen. Jag har använt mig av en tesked, en liten borste, pincett, tändsticka (tandpetare funkar också utmärkt)

2. Ta bort större delar (den här skuggan var så mjuk så den föll isär direkt) eller krossa direkt i pannan om du inte har något annat tillgängligt att krossa i. Krossa så mycket det bara går.

3. Häll tillbaka i paletten och börja tillsätta alkohol. Blanda till en jämn smet. Har du något annat du krossar i så kan du börja blanda till en jämn smet där i. Se till att det är tillräckligt rinnig konsistens så du får tillbaka allt i pannan igen.

4. När det känns jämnt och bra skaka lite lätt

5. Vänta några minuter

6. Skrapa ner överflödig ögonskugga från kanterna

7. Sug upp överflödig alkohol med papper. Pressa och tryck ner försiktigt några gånger. Byt papper (om du inte vill att det ska stå Lambi i din palette)

8. Efter en stund kan du med valfritt verktyg försiktigt börja pressa ned i skuggan med papper under. Lyft bort och titta och är du nöjd lämnar du det för att torka. Tänk på att det inte får vara för blött när du pressar den på plats. Tänk lite som blöt sand ungefär, det är en bra konsistens

9. Vänta 24h

10. Klart!

Självklart kan man göra det lite snyggare än mig och på andra vis. Här kommer endast tips på hur du kan göra när ögonskuggan går sönder och du måste fixa den snabbt utan några verktyg till hands

Har du lagat en puderprodukt förut? Hur gjorde du?

Lämna en kommentar